آیا تمیز کردن میز بیلیارد به یک دغدغه برای شما تبدیل شده است و نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید؟ اگر این طور است با این مقاله که مرکز بیلیارد ایران برای شما تهیه کرده، همراه باشید.

چرا میز بیلیارد را تمیز کنیم؟

میز بیلیارد ایت و اسنوکر را باید مانند تمام وسایل تمیز کنید چون با این کار، عمر مفید محصول افزایش پیدا می‌کند. تمیز کردن بدنه میز، راحت است و می‌توانید آن را گردگیری کنید اما تمیز کردن پارچه میز بیلیارد کار ساده‌ای نیست و در صورت بی دقتی در تمیز کردن و استفاده از مواد نامناسب ممکن است به پارچه ماهوت، آسیب وارد کنید.

برای تمیز کردن میز بیلیارد از وسایل زیر استفاده نکنید!

 ابزارهای مختلفی برای تمیز کردن وجود دارد اما از تمام آن‌ها نمی‌توان برای میز اسنوکر و بیلیارد هم استفاده کرد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

جاروبرقی یا وسایل با مکش بالا

جاروبرقی به دلیل این که مکش و قدرت بالایی دارد، استفاده مداوم از آن باعث می‌شود بین پارچه و سنگ میز، فاصله ایجاد شود. با جاروبرقی کشیدن میز بیلیارد، پارچه میز بیلیارد کش آمده و این باعث می‌شود هنگام بازی، پستی و بلندی‌هایی در سطح به وجود بیاید. 

در واقع این کار باعث می‌شود پارچه ماهوت، چروک شود که نتیجه آن، یک بازی بی کیفیت است چون حرکت توپ از حالت ایده‌آل خارج شده و ضربه‌های شما را از هدف، منحرف و دور می‌کند.

مواد شوینده شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی و شوینده‌های قوی برای تمیز کردن ماهوت میز باعث می‌شود بافت محکم و یکدست پارچه آسیب ببیند.

میز بیلیارد را چگونه تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن میز بیلیارد هفته‌ای یکبار، پارچه ماهوت را برس بکشید. برس یا فرچه بیلیارد به گونه‌ای طراحی شده که به کمک آن می‌توان زیر باندهای کنار میز را هم تمیز کرد. بعد از تمام شدن بازی و تمرین می‌توانید یک کاور مخصوص روی میز بکشید تا مانع از آلودگی آن شوید.

نکات تمیز کردن میز بیلیارد با برس

هنگام تمیز کردن میز اسنوکر و بیلیارد به نکات زیر توجه کنید:

۱. برس را به طور مستقیم روی سطح پارچه بکشید.

۲. فرچه را به صورت دوار یا عقب جلو روی ماهوت نکشید.

۳. بهترین حالت برس کشیدن میز بیلیارد این است که به طور یکدست از یک گوشه میز به سمت جلو ادامه دهید تا به  گوشه دیگر آن برسید.

۴. پرزهای بلند برس، این قابلیت را دارند که با آن، زیر باندها را نیز تمیز کنید.

۵. بعد از هر مرحله برس کشیدن، برس را تمیز کنید.

۶. در پایان هر مرحله فرچه را پاک کنید تا گرد و خاک به قسمت‌های دیگر میز منتقل نشود.

مراحل تمیز کردن میز بیلیارد

۱. ابتدا باند میز را تمیز کنید و بعد کف آن را و زمانی که پارچه باندهای میز را برس می‌کشید، گرد و غبار گچی که روی باندها باقی مانده به سطح کف یا درون پاکت‌ها می‌ریزد.

۲. در مرحله دوم، کف میز بیلیارد را تمیز کنید.

۳. برای تمیز کردن پاکت‌های میز، نیازی به جاروبرقی نیست و با یک پارچه نم‌دار هم می‌توانید آن‌ها را پاک کنید.

۴. اگر می‌خواهید بدنه و قسمت چوبی میز بیلیارد را گردگیری کنید، از پاک‌کننده‌های مخصوص چوب می‌توانید استفاده کنید. این گونه عمر مفید میز افزایش می‌یابد.

۵. بعد از تمیز کردن پارچه میز بیلیارد یا ماهوت، آن را اتو کنید. این گونه سطح ماهوت کاملا صاف و یکدست می‌شود.

۶. در مرحله آخر برای از بین بردن رطوبت ماهوت می‌توانید از هیتر گرم کن استفاده کنید که اغلب این هیترها در زیر سنگ‌های میز اسنوکر حرفه‌ای قرار داده می‌شوند. جنس پارچه بیلیارد با ماهوت اسنوکر تفاوت دارد به همین دلیل این گرم‌کن‌های برای میزهای بیلیارد کاربردی ندارند و فقط برای اسنوکر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لکه‌های ماهوت اسنوکر را چگونه پاک کنیم؟

اگر ماهوت اسنوکر یا پارچه میز بیلیارد شما لکه شده است توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از ماده شوینده استفاده نکنید تا بافت پارچه بیلیارد سالم بماند. در عوض، یک پارچه سفید و پنبه‌ای را به طور کامل با آب گرم، خیس نمایید و آب آن را بگیرید. به طوری که پارچه نم‌دار باشد. سپس آن را روی لکه گذاشته و در حدی فشار دهید که به پارچه آسیبی وارد نشود. به مدت چند دقیقه این کار را ادامه دهید تا لکه به طور کامل جذب پارچه نم‌دار شود. پارچه را روی سطح میز نکشید و مراقب باشید ماهوت اسنوکر خیس نشود.

چگونه از آلوده شدن میز بیلیارد پیشگیری کنیم؟

با رعایت نکات زیر می‌توانید از میز بیلیارد بهتر نگه‌داری کنید:

۱. تا حد امکان سر چوب را گچی نکنید یا با فاصله از میز این کار را انجام دهید.

۲. هیچگونه خوراکی و مایعات را نزدیک میز بیلیارد قرار ندهید.

۳. زمان تمیز کردن لوسترهای میز، روی میز کاوری پهن کنید تا گرد و غبار به بافت پارچه نفوذ نکند.

همواره این نکته را در نظر داشته باشید که پیشگیری از آلوده شدن میز بیلیارد و اسنوکر، راحت‌تر از تمیز کردن آن است.